Ga naar de inhoud

Mindfulness en huilen

Hoe mindfulness je kan helpen. Vind hier informatie én twee mindful parenting-oefeningen, welke je in alle rust, met of zonder je baby op schoot, naar kunt luisteren.

HUILEN EN DE AUTOMATISCHE PILOOT

Als je baby huilt wil je meestal maar één ding en dat is dat het huilen stopt. Vaak weet je wel wat je baby nodig heeft en kan je je baby troosten. Maar er zijn ook momenten dat je alles al hebt geprobeerdmaar dat niets helpt en je baby maar blíjft huilen. Op dat soort momenten kan de stress hoog oplopen. En hoe hoger de stress, hoe groter de kans dat je op de automatische piloot gaat reageren. Je reageert dan vanuit een automatische vechten-vluchten-of bevriezen-modus.

Misschien spreek je je baby hard toe toe dat hij moet stoppen met huilen of leg je hem net iets te hard in zn bedje (vechten), of misschien loop je weg bij je huilende baby en zet je de tv hard aan om het gehuil maar niet te hoeven horen (vluchten) of zit je voor je uit te staren en reageer je helemaal niet meer op het huilen (bevriezen). Dit zijn reacties waar je geen controle over hebt en waar je baby meestal niet veel kalmer van wordt. Achteraf voel je je er vaak ook nog eens naar of schuldig over. Je had het graag anders willen doen.

Voor jou en je baby zou het fijner zijn als je vanuit rust en kalmte kan reageren op het huilen. Als je anders om kan gaan met de stress die je voelt en meer controle hebt over je reacties en niet vanuit de automatische piloot reageert. Mindfulness kan je daarbij helpen. Door mindfulness te beoefenen leer je te erkennen en te zijn’ met dat wat er is. Hier. Nu. Op dit moment. Ook als dat heel veel stress is. Ook als dat is dat je baby heel hard en heel lang huilt. En ook als dat is dat je nu even niet weet wat je baby nodig heeft.

NEEM EEN ADEMRUIMTE

Wanneer je merkt dat de stress oploopt, neem dan een drie-minuten ademruimte of een ouder-kind ademruimte. Je vindt de audio s van deze oefeningen op deze website. Deze ademruimtes zijn korte mindfulnessoefeningen die je helpen om verbinding te maken met je lichaam, je aandacht te richten op je ademhaling en uit de automatische piloot te stappen. Een ademruimte helpt je om bewust te kiezen voor je reactie. Je hoeft het huilen niet op te lossen en je mag stress voelen. Het is oké. Het enige wat je hoeft te doen is er zijn voor je baby. Daarmee leer je je baby dat wat er ook is, wat hij ook voelt, dat het er mag er zijn en dat jij er onvoorwaardelijk voor je baby bent.

Je kunt een ademruimte nemen in het bijzijn van je baby. Gebruik daarvoor de YouTube audios die je hier vindt. Je kunt de audio op de speaker afspelen, zodat je baby hoort wat er gezegd wordt en je contact kunt houden met je baby. Misschien vind je dat niet prettig of kan je de oefening niet goed horen door het huilen. Dan kan je ook een koptelefoon gebruiken. Zorg dan dat je contact houdt met je baby door naast het bedje te zitten of door je baby veilig op schoot te hebben of te dragen.

Is jouw stress zo hoog opgelopen dat het beter is om even bij je baby weg te lopen? Zeg dan tegen je baby dat je even in een andere kamer bent om een oefening te doen en over 5 minuutjes weer terug komt. Zorg er altijd voor dat je baby veilig is. Vraag, als je die mogelijkheid hebt, iemand anders in huis om even op te letten. Na de oefening kan je weer (rustig en kalm) terugkomen bij je baby.

Wegblijven van de automatische piloot en kalmer leren reageren vragen om oefening en geduld. Wees lief en mild voor jezelf en heb niet meteen grote verwachtingen van het oefenen. Je kunt deze oefening niet goed of fout doen en je kunt oneindig vaak opnieuw beginnen.

De drie-minuten ademruimte en de ouder-kind ademruimte zijn twee van de vele oefeningen die je met mindful parenting trainingen kunt leren. Als je meer over mindful parenting wil leren en er meer mee wil oefenen, is het volgen van een training ‘Mindful met je baby’ heel waardevol. Je kunt ook zelf al aan de slag met het werkboek Mindful met je baby van Eva Potharst.

Dit artikel is geschreven door Heidi van ’t HoffGZ-psycholoog – orthopedagoog – i.o. IMH-specialist – EMDR-therapeut – Mindful Parenting trainer bij Ouder & Kind Praktijk Bloesem

Ouder-kind ademruimte – Door Heidi van ’t Hoff

3 minuten ademruimte – Door Heidi van ’t Hoff

Mindfulnes en huilende baby – Door Heidi van ’t Hoff

Zou jij ons willen helpen?

Help ons dan met invullen van onze effect meting

We krijgen graag inzicht in wat ouders en professionals willen en of we hier voldoende op aansluiten. 
Wil jij dus meehelpen? Klik op onderstaande button om een aantal vragen in te vullen. Dit kost slechts maximaal 5 minuten.